HAAL EEN STATEMENT IN HUIS
  • Nederlands
  • Mae Engelgeer brengt kleur naar de tafel

24 / Sep / 2019

Mae Engelgeer brengt kleur naar de tafel

Het TextielMuseum grijpt de viering van honderd jaar Bauhaus aan voor een samenwerking met textielontwerper Mae Engelgeer. Geïnspireerd door de museumcollectie en het gedachtegoed van het Bauhaus ontwierp ze een moderne collectie tafelgoed voor het label by TextielMuseum, die wordt geweven op de computergestuurde weefmachines in het TextielLab.

Geïnspireerd op het Bauhaus

Honderd jaar na de oprichting van het Bauhaus zijn de moderne ontwerpopvattingen van de legendarische opleiding nog steeds een bron van inspiratie voor veel kunstenaars, designers en architecten. De naam van de collectie door Mae Engelgeer, ERA, refereert aan dit honderdjarig jubileum. De collectie bestaat uit een tafellaken in drie verschillende formaten, een tafelloper en servetten. De principes van het Bauhaus zijn in het tafelgoed terug te vinden in het grafische patroon en kleurgebruik, maar ook in het gebruik van vernieuwende garens en de variatie in bindingen.

Hedendaagse vertaling

Mae Engelgeer vertaalde de klassieke Bauhaus principes naar een hedendaags product, vanuit een voor haar werk typerende visie op kleurgebruik waarin ze harmonieuze kleurcombinaties afwisselt met felle accenten. Kenmerkend voor zowel Mae’s handschrift als de Bauhaus textielen is het geraffineerde gebruik van glanzende materialen, waarmee subtiele lijnen in het ontwerp ontstaan. Waar binnen de weefafdeling van het Bauhaus vernieuwende glanzende garens werden ingezet zoals kopergaren en cellofaan, werkte Mae met een combinatie van viscose en polyester, wat zorgt voor een subtiele glitter in het ERA tafelgoed.

Kenmerkend voor het tafelgoed is ook het rijke palet aan verschillende structuren. Hiervoor moesten verschillende weefbindingen in één textiel worden gebruikt: een technische uitdaging. Mae Engelgeer over het ontwikkelproces in het TextielLab: “Ik ontwikkel en experimenteer al jaren in het TextielLab, en voor deze opdracht heb ik de grenzen van de weefmachine opgezocht.”

Maakproces collectie Mae Engelgeer in het TextielLab, foto's: Josefina Eikenaar

Over Mae Engelgeer

Textieldesign voert de boventoon in het werk van de Nederlandse ontwerper Mae Engelgeer. Ze studeerde aan het Amsterdam Fashion Institute en het Sandberg Instituut en in 2013 opende ze haar eigen studio. Startend vanuit haar fascinatie voor het ambacht, verkent ze de mogelijkheden van de hedendaagse machines en vertaalt zo oude technieken naar moderne textielen. Naast haar eigen collecties werkte Mae eerder samen met internationale merken zoals cc-tapis, Kvadrat, FEST Amsterdam en Auping.