HAAL EEN STATEMENT IN HUIS
  • Nederlands
  • Koop een designer mondkapje & steun het museum en de makers

01 / Jun / 2020

Koop een designer mondkapje & steun het museum en de makers

Het TextielMuseum lanceert een kleurrijke serie design-mondkapjes in samenwerking met textielontwerper Yamuna Forzani. De 3D-gebreide mondkapjes worden in ons TextielLab geproduceerd op een van de innovatieve machines. Van elk verkocht mondkapje gaat een vierde naar het TextielMuseum en de ontwerper.

Museum én productieplek

Met deze samenwerking toont het TextielMuseum haar kracht. We zijn niet alleen een museum; in de professionele werkplaats worden ook nieuwe producten ontwikkeld in directe samenwerking tussen ontwerpers en technici. Recent is er ook werk aangekocht werk van Yamuna Forzani, dat te zien was in een kleine presentatie in het museum. Directeur Errol van de Werdt: “Toen we het museum 2,5 maand moesten sluiten, vroegen veel mensen: ‘Hoe kunnen we jullie helpen, nu we het museum niet kunnen bezoeken?’. We wilden iets doen dat past bij de rol die we hebben als instituut. Tijdens de corona-crisis blijven we (jonge) makers steunen met zichtbaarheid via onze kanalen, collectieaankopen en opdrachten.”

Add some rainbow!

Yamuna Forzani is kunstenaar, ontwerper en LHBTI+ activiste. Tijdens haar studie aan de KABK in Den Haag startte ze met het ontwikkelen van stoffen in ons TextielLab. Haar beeldtaal speelt met het lichaam en seksualiteit, de psychedelische esthetiek uit de jaren 60, de actuele beeldcultuur van social media en kitsch. De kleurrijke mondkapjes ziet Yamuna Forzani als een fashion statement en vooral ook als een vrolijk en vriendelijk alternatief voor de vaak klinische of intimiderende uitstraling van de wegwerpvarianten.

“I like to add a bit of colour to life! Making our daily experiences nowadays – like going to the supermarket or travelling by train – more exciting. For me, it’s also about solidarity. Wear them out of respect for the other person.” - Yamuna Forzani

Innovatiekracht & actualiteit

De ontwerpen van Forzani werden in het TextielLab vertaald naar de programmeertaal van de 3D-breimachine. In het TextielLab kunnen bezoekers zien hoe de mondkapjes in één stuk uit de machine komen. De mondkapjes worden lokaal geproduceerd, zonder restafval en er komt geen confectie bij kijken. De productie is daardoor efficiënt en duurzaam. Conservator Sjouk Hoitsma: “Juist in een tijd als deze zien we de schaduwkant van ondoorzichtige productieprocessen en een economie afhankelijk van import. Kunstenaars en ontwerpers kunnen in tijd van crisis inspiratie, verbeelding en oplossingen bieden. Als museum volgen we de actualiteit binnen ons vakgebied.” Het TextielMuseum kocht recentelijk twee ‘corona-outfits’ van Forzani aan, en toont deze samen met een video in het museum. Hoitsma: “Door dergelijke stukken te verzamelen, ondersteunt het museum niet alleen (jonge) makers, maar verankert ook een historisch moment en nieuwe designtrends in onze collectie.”